onsdag 29. mai 2013

Min aller beste ostekake

Siden jeg har glutenallergi med utvikliet cøliaki sliter jeg med en del andre matvarer også. Deriblandt melk. Så det må jeg holde meg unna i lang tid, men håper jeg etter hvert kan spise litt melkeprodukter. For det hender jeg ikke klarer å stå imot pizza.

Jeg skal også være meget forsikt med egg og sukker, men kan spise det en gang i blandt. Så måtte jeg jo lage meg en egen ostekake. Prøvde meg med bjerkesøt som søtning bunden og det gikk supert.
Den ble jo bare utrolig god.


Bruk ringen til den store bløtekakeformen.

Bunn:
1 pk søt glutenfri kjeks knuses i hurtigmikser (havrekaker fra Semper blir veldig gode, men de inneholder mais), men siden jeg ikke tåler mais så lager jeg ofte bunnen selv av hasselnøtter og blandes med 200 gr melkefritt smør som har romstemperatur. Bruk kanten rundt til den store kakeformen (kaken må IKKE tas ut av formen før geleen som er oppå kaka er helt over og er stiv). Dytt blandingen ned i bunnen (rett på fatet).

Fyll:
3 dl soyafløte piskes til krem (de fleste typer blir den ikke helt stive, men det går greit), tilsett 120 gr melis/ stevia / bjerkesøt (er MYE søstere så her må en prøve seg frem), 1/2 ts vaniljepulver, 1 boks soyarømme og 1 pk smørbar soyaost, pisk mellom hver ting. Lag 1 pk sitrongelè (halvparten av væskemengden, 2,5 dl vann). Tilsett geleen i det andre når den har blitt avkjølt, men den stivner veldig raskt på slutten. Hell alt over bunnen og sett det kaldt. La det stå kaldt til kaken er stiv for toppen legges på.

Lag 1 pk gelè etter pakken og la den bli kald. Pynt kaken med frukt og hell litt av gelen forsiktig over for å ”feste” frukten (spesielt hvis det brukes hermetiske mandariner), sett kaken kaldt til geleen har stivnet, hell på resten av gelen og la kaken stå til neste dag.

I stedet for gele oppå kan du ta å kutte oppå frukt og ”rulle” de i sukkerlake (da holder fargen seg). Spesielt fint med jordbær, bringebær og blåbær…Bjerkesøt går helt fott til sukkerlake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar