mandag 27. mai 2013

Sveler til alle mann

Søndag og sveledag er godt. I dag ble det sveler både til gubben og meg. Han fikk sveler med kulturmelk og hvetemel i og mine var både gluten og laktosefrie. Men siden jeg heller ikke tåler melk så ble det også i etterkant lagd sveler uten det.



Sveler med melk og med gluten

4 egg
2 kopp sukker
1 liter kulturmelk
6-8 kopper hvetemel (gammeldags kaffekopp)
1 ts natron
½ ts hjortetakk

Pisk eggedosis, ha melk og mel i vekselvis, natron og hjortetakk blandes i melet. Takken settes på fult og så skrues ned til 5-6.



Sveler med melk, men uten gluten
4 egg
2 kopp sukker
1 liter kulturmelk
6 kopper Semper mix (gammeldags kaffekopp) eller ca 400 gr
1 ts natron
½ ts hjortetakk

Pisk eggedosis, ha melk og mel i vekselvis, natron og hjortetakk blandes i melet. Takken settes på fult og så skrues ned til 5-6.




Sveler uten melk og uten gluten

2 egg
1 kopp sukker
½ liter soya rømme (Sour Supreme fra Tofitti – 2 bokser)
2,5 dl soya fløte
1 kopp vann
6 kopper Semper fin mix (gammeldags kaffekopp) eller ca 400 gr
1 ts natron (trengs litt mer i disse enn de andre)
¼ ts hjortetakk

Pisk eggedosis, ha de flytende og tørre i vekselvis, natron og hjortetakk blandes i melet. Takken settes på fult og så skrues ned til 5-6.



Soyarømmen jeg bruker.



Og selvfølgelig så brant jeg meg igjen da.... Hva skulle en gjort uten WaterJel...?



Så her ble det kos i dag, smakte fortreffelig. 8 sveler ble det uten melk og gluten. Tre er spist opp, en skal være til etterpå og de fire siste skal fryses så jeg sjekker om de kan gjøres. Med melk og uten gluten går det greit, også med orginalen går det helt greit. Tiner de i microen å har på smør og sukker mens de er lunkne. Nydelig.......

De som er med soya egner seg dårlig til å fryses. Det smaker ingen ting av de når de blir tatt opp. Så da blir det kun ferske sveler på meg. Men det er jo greit å lage bare 2-3 stk for de blir ganske dyre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar