søndag 26. mai 2013

Julesylta er klar i morgen...

Skal bli godt med hjemmelagd sylte. Nå ligger den i pressa og stivner.
 
 
Jeg kjøper 4 knoker, lettsalta eller salta. De som er salta vanner jeg ut i minst 12 timer. Så koker jeg de i 2 timer. Putter et glasshåndkle i bunnen og oppover langs kantene av en passe stor bolle. Tar skinnet fra to av knokene og legger i bunnen. Så blander jeg:

1 ts pepper
1 ts allahonde
1 ts nellik
1 ts ingefær
og evt salt

Legger på 4 plater meg gelantin og strør over litt krydder. Har på et lag med kjøtt, på med krydder igjen og et nytt lag med gelantin. Gjør dette vekselsvis og til slutt tar jeg gelantin på toppen og så skinnet på de to siste knokene. Så pakker jeg glasshåndle rundt sylta og binder med hyssing rundt så glasshåndklet sitter godt fast. Dette holder sylta på plass når en putter den i pressa. Så putter jeg sylta oppi kjelen igjen og lar den trekke i ca 10 min. Den syltepressa jeg har er fra 50 tallet, bruker den nesten kun til sylte. Strammer godt til og lar den stå å renne av seg litt i vasken. Så går den på gulvet i kjelleren, den må stå kaldt så gelantinen stivner.

Bildet kommer når jeg får skåret i den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar