mandag 27. mai 2013

Nydelig brun saus er forsket frem

En av de tingene jeg savnet mest var den gode sausen på levergryta og kjøttkakene. Den jeg lagde med glutenfritt mel ble på en måte glassaktig. Så testingen startet med den gamle sausen som utgangspunt.

Brun 6 ss med melkefri margarin, ha i 3 ss med Teff jyttemel (brun) for den gir omtrent samme saus som med hvetemel.

Brun jytte tåler de aller fleste, men det er en afrikansk gresstype så hvis en er allergisk mot gress så bør en ikke bruke den. Jeg tåler ikke tørt gress, men det er støvet som gjør det så jeg kan fint bruke den.

La smøret og melet koke inn, så det blir bra og brunt. Gjerne så det lukter "karamell", men ikke la det svi seg. Hvis det ikke får nok brunfarge når det spees så bruker sukkerkulør. Spe sausen med vann, bare å helle på en del med en gang. Det er ikke viktig å spe litt av gangen som en gjør på hvetemel. Har i buljongterninger/ pulver som en tåler.

Smak til med krydder. På brun saus bruker jeg et persilleblad, salt, pepper, muskattnøtt, ingefær og bitte litt oregano og basilikum. Det kommer ann på hvilken smak jeg vil ha. Skal jeg ha viltsaus så bruker jeg ofte rosemarin. Sur og søt saus til fersk suppe gjøres det samme, men spe kun med vann når smøret har smeltet og litt kraft fra suppa. Salt sausen og smak til med bjerkesøt og edikk.


1 kommentar:

  1. Hei har prøvd å finne en butikk som selger jyttemel brun men finner bare hvit..noen tips..Mvh Nina Solberg

    SvarSlett