mandag 27. mai 2013

Blomkålsuppe

Ble heftig sjokkert når jeg oppdaget at matoppskrifter123.no plutselig opererte med mat utenom ordinær mat. Har sendt noen epost til de om slikt, men de kommer KUN med spydige svar tilbake. Så det har jeg gitt opp, men følger jo med de da siden det er "staten" sin opplysningsside. Som de selv påstår. Flott at jeg får stønad fra staten, men staten vil ikke gi meg litt på veien for at jeg også kan lage meg sunn mat. Og når jeg ser på denne suppa at det da står en sunnere utgave så gliser jeg godt. For det kommer jo ann på hvilke øyne du ser med. Hvis du spiser lavkarbodiett så blir det jo akkurat det samme. Er det så sundt å kutte ut melkesukkeret og kalsium? Strider ikke det med ernæring holdningen i staten? Tja, mange spørsmål her.... Men blomkålsuppa mi er ihverfall her..... lært av min mor for mange år siden. Denne er opprinnelig lagd av "vanlige" produkter.

Ca 4 porsjoner
1 passe stort blomkålhode
3 ss melkefri margarin
4-5 ss rismel
8-9 dl rismelk (litt soyamelk)
1 Toro buljongterning/ annen buljong (som tåles)
Salt
Pepper
Litt moskattnøtt

Kok blomkålen og ta vare på kokevannet. Smelt smør og ha i melet, spe med rismelk/ kokevannet. Ha i buljong, salt, pepper og muskattnøtt. Ha i blomkålen skåret i buketter og la den trekke litt. Jeg knuser ca halvparten av blomkålen når den er kokt. Syntes det blir for mye biter med alt oppi.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar