onsdag 29. mai 2013

Pinnekake/ sukessterte

 
Denne kaka har jeg lagd i mange år og alltid hørt har het pinnekake, men for noen år siden så oppdaget jeg jo at det er samme kake som suksessterte. Siden den har het pinnekake i alle år for meg så heter den fortsatt det i heimen. Siden jeg nå tåler meget lite typer matvarer så måtte jeg modernisere den til mot det. Egentlig burde jeg ikke spist den i det hele tatt siden jeg ikke tåler mandler, egg og melis, men litt må en unne seg her i livet. Så noen ganger har jeg byttet ut mandlene med hasselnøtter. Det smaker like godt alikevell.

Nøttebund
4 eggehviter (stivpiskes)
200 gr mandler/ hasselnøtter
200 gr melis
1 ss lailasmel
1 ts bakepulver

Bland først egg og melis, deretter resten til en seig deig. Bruk en liten kakeform (ca 22 cm) og stek kaka ved 175 gr i ca 1/2 time.

Eggekrem
4 eggeplommer (resten fra bunnen)
1 dl soyafløte (prøv deg frem for soya er tåler dårlig varme)
150 gr melkefritt smør (blå soft)
3 ts vaniljesukker

Kok opp fløten, ha i et egg av gangen og rør inn, ikke la det koke. Ha så i resten av ingredienesene. La sausen bli en tykk saus. Pass på når den avkjøles hvis du bruker soya, den skiller seg alltid for meg. Fortvil ikke for jeg pisker bare veldig hardt og da kommer den på rett vei igjen, må ofte gjøre det to, tre ganger mens den kjølner. Ha den oppå kaka da det er litt lite krem for også å dekke rundt kanten (blir litt gjennomsiktig).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar