søndag 31. januar 2016

Fiskegrateng tilpasset meg...

Når jeg skulle lage fiskegrateng her en dag så måtte jeg prøve meg frem.
Siden jeg har glutenallergi/ cøliaki og ikke tåler melk så har jeg prøvd meg frem med soya.
Soya reagerer jeg også på hvis jeg får for mye så derfor fant jeg ut at sausen nå blir med kraft fra fisken.


Slik ser den ut ferdig.




Pasta som er glutenfri er stappa med mais så den kan helle ikke benyttes.
Så da står jeg igjen med å forske ut en fiskegrateng som er fullstendig tilpasset meg.


Prøvde med frosne grønnsaker oppi, men det er en del vann når de tiner så det var ikke så smart. Men neste gang koker jeg de opp først så jeg får vekk vannet rundt de.


Trekk fisken i 20 min og ta vare på krafta.
Her brukes de fleste typer av "hvit" fisk.
Kok opp frosne grønnsaker / lapskapsblanding


Ha det i en ildfast form. Fisken deles opp i små biter.

Sausen:
Smeltet 6 ss melkefri margarin og hadde oppi 3 ss med blått lailasmel/ rismel Bland det jeg ut med krafta fra fisken til passe tykk saus, litt tykkere enn vanlig saus.

Ha i 3 eggeplommer.


Stivpiske eggehvitene og "skjær" de inn i sausen.
Ha sausen over fisken og bland godt.


Sett den inn i forvarm ovn på 200 grader i 1 time eller til eggehvitene er stive.
Serveres med karry og ketsjup hvit det er ønskelig.





2 kommentarer:

  1. Du kan rive opp litt rå gulrot og blande i fiskegratengen. Det fungerer utmerket. Flotte blogger du har..

    SvarSlett
  2. Tusen takk for gode ord. Revne gulrøtter har jeg ikke tenkt på. Takk for tipset.

    SvarSlett